Fiskerapporter Karmøy H.K. - 2010

29. desember: Hilde Skiffard

Valekåg 12-14 nov. 2010

Til vekslende værmelding bega klubbens ivrigste medlemmer seg til Valevåg helga 12-14.nov.2010. Kortspill og sosialt om kveldene og ivrig fisking om dagen.

Lørdagen var så som så med fisk, men noen fine brosmer og sei ble det dratt opp. Mye hå gjorde fisket slitsomt for oss uten motor på snella. Premieutdeling om kvelden til de heldige vinnerne av dagens konkurranse.

Søndag var været så som så, men det ble alikavel en liten tur på sjøen for de barskeste (og de med promille...). Jeg ble med Skeie og Ove, og vi ankret opp litt unna lørdagens posisjon. Planen med å slippe ned snøret, lene seg tilbake og hvile ut brast et par minutter etter nedslepp, da alle ombord ganske snart hadde fisk på kroken. Og slik fortsatte det de to-tre timene vi var ute, og det ble tatt mange fine brosmer, hvorav største var på 12,6 kg. Helge fikk seg ei fin blålange.

Kommentarer (1)

26. desember: Stein Rune Tveit

Spettetur

Var ute får å prøve etter noe annet enn småsei i dag. Startet å fiske i 9 tiden og etter litt haling me småsei fikk jeg ei spette på 1.650kg å det var jo morsomt for vi har ikke vore i nærheten av å ha fått noen flundrer der uten om små kveiter. Ellers var det småseien som dominerte havet også i dag. Jeg fikk 6 småtorsker utenom spetta å pappa fikk en passelig sei, en liten torsk å en liten lysing. :D

23. oktober: Hilde Skiffard

Hellesøyfestivalen 2010

Jeg, Geir og Stein Rune tok turen til Hellesøy og Hellesøyfestivalen helga 15 - 17 oktober. Lørdagens Øygardfestival ble avholdt i knallvær - halvskyet og havblikk! Alle båtene gikk utaskjærs, og mye fin fisk ble bragt i land. Jeg fikk to pers`er, Uer på 1,5 og Lange på 10,2. kg. Stein Rune fikk også ei flott lange. Vi gjorde det bra på premieutdelinga, med 2. plass jr., 1. plass dame og 10. plass samlet vekt.

Søndages Hellesøyfestival var noe mer forblåst, så alle båtene gikk innaskjers. Vi dro ut tiidlig, utror kl.07.30. Relativt begredelig fangst for min del - 4 undermåls brosmer, men noe bedre for de andre. Stein Rune gjorde det bra, med 2. plass jr. og 1. plass størst fisk!

Alt ialt en flott helg, og det lenge påventa regnet begynte på veien hjem!

31. august: Odd Arve Gunderstad

Flaksatur

Vi var en tur på vestsida for å prøve å få noen fine fisker. Edd hadde hengt på en blå gummimakk som store dumme torsker liker av og til og i dag var det til. Torsken datt ikke av og ble veiet til 10,4kg (synd men sant), men neste gang skal jeg også ha blå gummimakker.

15. august: Alf-Inge Steindal

Et par turer til Tittelsnes

Måtte benytte finaværet som er over Haugalandet for tiden og derfor tok jeg og Kurt oss en ettermiddagstur oppover til Valevåg torsdag kveld. Vi bestemte oss for å teste ut Tittelsnes enda en gang! Det blei ikke tatt de største fiskene men noen brosmer og blålanger kom ombord. Kurt fikk den største på drøyt 9kg.

I går lørdag tok jeg meg en tur nordover aleine for å teste ut Tittelsnes igjen. Skulle prøve å lure opp et par brosmer over 12kg. Havnet perfekt med dregginga og havnet på runt 280m dyp. Fisk var jeg borti nesten med det samme. De første 3 timene hadde jeg 5 stk på, men de ville bare opp ca 60-80 meter før de slapp. Vet da søren hva jeg gjorde galt, men da jeg skiftet måten å feste agnet på krokene fikk jeg kroket fiskene. Fikk ikke mengder med fisk, 1 lita blålange og 5 brosmer kom ombord i løpet av dagen. De 3 største var 7,5 - 9,9 og 11,8kg. Det var en nydelig dag på sjøen.

14. august: Hilde Skiffard

Fisketur på Sørlandet

Da var endelig vinden lagt seg på sørlandet, og jeg putret ut til østergapet ved Oksøy fyr i Kristiansand i min 14 fots jolle tidlig søndag morgen den 8.8.2010. Rett etter første nedkast på ca. 250 meters dyp beit det på en brosme på ca. 8kg. Det var en heftig opplevelse med inlineren og torium snella (uten gir...). De neste timene beit det på to brosmer til, hver på ca. 5 kg. Flott dag, og jeg fikk bekreftet igjen at det finnes fin fisk på sørlandet også :-)

13. august: Alf-Inge Steindal

Ny klubbrekord på Knurr

Fikk en mail i fra Odd Arve der han fortalte at Edd Tveit hadde satt ny klubbrekord på knurr. Denne ble tatt ute ved Urter tror jeg. Den nye klubbrekorden lyder på 758gr.

10. august: Stein Rune Tveit

Lange :)

Etter et vekes langt opphold i Hervik var vi klare for ukas siste tur.
Jeg hadde lagt alt det "store" utstyret mitt hjemme ( å på bunn utenfor Åkrehamn) så jeg hadde bare småkroker, mens Pappa kjørte med 7/0 - 9/0 mustaad sirkel kroker. Etter vi hadde driftet 30-45min drog det skikkelig til i stanga. Å en voldsom fin fisk på. Vi var veldig spente på hva det kunne være. Vi fisket på 60-70m. Etter en 10min fight kom den opp. En storartet lange på 14,04 kg å 140cm :) Senioren er veldig kry nå over å ha endelig slått familie rekorden som var en torsk på 11kg tatt av meg for 2-3 år siden :P

8. august: Alf-Inge Steindal

Nedstrandstur

Jeg fikk den æren av å få bli med skipper Skeie og gamle Knutsen med på tur til Nedstrand i dag. Skeien kom og hentet meg i 7 tiden og etter et par korte stopp der vi fisket oss litt fersk agn, ble kursen satt mot Nedstrand. Vi heiv dreggen dypt da vi regnet med å bli dratt innover mot grunnere vann. Dette skjedde ikke de første par timene og vi havnet på bortimot 500m dyp!! Fikk ikke noe fisk på dette dypet (kun plagd av svarthå) og fisk fikk vi (TJ) først når vi havnet på runt 300-350m dyp. Skipperen var den som fikk desidert mest fisk, 2 langer på 13,6 og 13,8kg samt ei grei brosme. Jeg fikk kun ei lita matlange og Kjell fikk ei lita brosme. Kjell satte seg også fast i noe som viste seg å være noen hundre meter fireline der det hadde satt seg fast en stor trollkrabbe som etter å ha blitt skjært løs fikk en lang svømmetur ned i dypet igjen.
Selv om det ikke ble det helt store fisket for noen av oss, hadde vi en flott tur i finaværet :-)

6. august: Alf-Inge Steindal

Ny Valevågstur

Hadde lovet Jostein en tur til Valevåg og vi dro oppover med en god porsjon optimisme!
Vi dregget opp på Traavås, men traff ikke helt med dregginga da vi havnet litt for lang inne. Fisk fikk vi også, Jostein fikk seg 2 matlanger samt noen seier og lyrer. Han klarte også å lure opp en torsk på drøyt 10 kg den slampen.
Jeg var som vanlig skipper og lot gjesten få de fleste fiskene :-) Fikk noe sei, vassild og lyr. Ikke noe å skryte av! Vi fisket ikke så mange timene da Jostein måtte på jobb, men vi hadde noen fine timer på sjøen.

6. august: Helge Melhus

Skudenestur

Siden jeg kjøpte båt av Oag for 2 måneder siden har jeg hatt mange turer med shad utenfor skudenes på en plass der det er blandet bunn med stein og sand på rundt 50-60 meters dyp. Her har jeg vært borti 2 digre fisker som jeg ikke har fått opp og har tatt mye lange på 1-5kg. Men idag klarte jeg å få opp 2 fine langer på 8kg og en på 9,5kg begge ble tatt på 55-60 meters dyp, begge tok med ett mellomrom på 5min. Var nok av krefter i disse fiskene går ikke an å sammenligne om du hadde tatt noen på samme size på dypet.

4. august: Alf-Inge Steindal

Er par dager i Valevåg

Etter endt familieferie til Danmark var fiskesuget stort og jeg trengte en tur til Valevåg!
På mandag denne uka ble det tur og Odd Arve var også gira på en tur, så vi dro oppover med stor tro om storfisk. Ingeting stemte denne dagen, vi feildregget i hyr og him pga. mye vind og sterk strøm. Tror vi dregget 4 eller 5 ganger. Det blei ikke særligt med fisk heller, noe sei, noen lyrer og Odd Arve lurte også ei lita lange på 7-8kg.

Kunne ikke slå meg til ro med dette og tirsdag tok jeg og Kurt turen oppover igjen for å reise kjerringa! Vi dro innover til Tittelsnes for å prøve å lure storbrosma. Det startet greit med ei fin blålange på 8,1kg og ei lita brosme på runt 6kg til Kurt, samt ei lita blålange på meg. Deretter ble det stilt lenge! Men da det nærmet seg full flo begynte det å bli liv igjen. Kort fortalt fikk vi tilsammen 11 blålanger mellom 4-8kg samt 3 brosmer der de 2 største var 10,4kg (Kurt) og 12,2kg (meg)
Det blei en god dag på sjøen :-)

18. juli: Stein Rune Tveit

Valevåg

Heii igjen. Jeg, OAG, Skeien å Alf-Inge tok turen opp til Valevåg i dag.
Vi fordelte oss ombord i 2 båter. Jeg - Affi & OAG - Skeien.
Etter første nedslepp på Traavås så satt vassilda hos meg :) Første vassilda mi me en vekt på 1280g :D Tror Skeien å OAG også fikk noen vassilder.
Pga strøm etc.. gikk vi videre til Valebråtet der var det en del sei som OAG drog på som også var dagens største fisk.
En Jæ*** fin sei på rund 11.5kg Samtidig en krøket sei på 3,3kg.
Ombord i våres båt var det 4 langer største på rundt 5-6 å 2 lyrer fra 3,5-4kg Ny pers i både lange å lyr :D
Dette var ikke dagen for stakkars Vassildkongen som ikke en gang klarte å lure ei vassild. Det gikk bare i småsei hos Alf-Inge.
Seiekongen klarte også å lure på ei blålange på 6,2kg :D Skeien hadde flotte fisker på, men OAG sin sei skremte de ned i dypet igjen så Skeien var ikke særlig glad pga det. Fiskene var en lange på 10+ å en sei mellom 5-6kg.
OAG leker også med måkene å klarer å få ny pers med 2 måker på en gang.

Veldig hyggelig dag på sjøen ! :)

Kommentarer (2)

16. juli: Stein Rune Tveit

Urtertur

Jeg, Jostein & OAG tok turen til Urter på onsdag. Kan ikke si det gikk like bra som sist gang, men litt fisk ble det.
Jeg og Jostein stod å skar agn mens OAG fisket. Han sa ikke ett eneste ord mens han sveivte den opp...
Plutselig sier han: "kom me kleppen" å Jostein gikk bort me kleppen å opp kommer en fin piggvar på 4,7kg opp :) Noen andre fisker ble det også noen langer, seier, hyser & torsker.
Jostein fikk en sypike på rundt 250g.
OAG var vel best denne gangen, men jeg(vi) kommer sterkere tilbake neste gang.

Takk for turen OAG !! :D

11. juli: Alf-Inge Steindal

Ny Norgesrekord!! Igjen

Det var meldt knall vær til i i dag lørdag og jeg var bestemt på å få meg en tur på sjøen. Var usikker på hvor jeg skulle dra men det blei til at jeg og Kurt dro oppover til Valevåg. Vi begynte på Traavås der vi havnet veldig bra i forhold til punktet vårt. Det var plenty med sei å få her og jeg fikk ei vassild på drøyt 1300gr. Bestemte meg da for å prøve aktivt etter denne. Strømmen ble bare sterkere og sterkere og selv med småkrok og kg lodd bar det bare utover. :-( Vi bestemte oss da for å flytte til forhåpentlig roligere farvan og dro til Valebråtet.
Det var ikke særligt fart i fisket de første par timene men så begynte vassilda å bite. Kurt fikk sin første av arten og var storfornøyd. Størrelsen begynte også å bli bra, og helt på tampen av fisketida da bettet begynte å bli dårligt fikk eg ei skikkelig fin vassild. Den dro vekta til mellom 1540 og 1580gr ute på sjøen og kontrollveging på Esso Raglamyr 4-5 timer senere viste 1510gr! Ny forbedring av klubbrekord og N.Rekord. :-)

Vi fikk også en del fin lyr på bråtet. Kurt fikk den største som var 3435gr.
Knall dag på sjøen!

1. juli: Stein Rune Tveit

Urter..

OAG kom å hentet meg kl 07.15 i Kopervik. Vi satte kursen mot Nordheim, derfra gikk kursen ut til Urter. Med oss hadde vi Gustav Møller.
Første nedslepp var på Føybanken fikk godt me sei på rundt 1-2,5 kg.
Toskakongen mistet antaglivis dagens (torsk?)der.
Etter 2-3 timers fiske på Føybanken gikk vi til Urter der ble det en del små hyse å sei i samme størrelse. Til slutt i en halvtime gikk vi tilbake til Føybanken, der hentet jeg opp 2 sypiker på rundt 200g å en lusuer. Ellers var det sei.
Torskakongen fikk "utklassing" i torsk denne dagen 6-0-0 til OAG.
Men det var ingen tvil om hvem som hadde mest sorter å størst sei. :)
Fantastisk dag på sjøen ca.150 fisker å speilblankt hav.:D

Takk for turen!!!

21. juni: Alf-Inge Steindal

Aibel Games 2010

Vil med dette takke alle i Karmøy H.K som bidro til at vi i Aibel klarte å arrangere havfisketur i "Aibel Games 2010"
11 personer fra Karmøy H.K stilte enten opp og var med på sjøen eller organiserte og lånte ut utstyr. Uten dere hadde dette ikke blitt det flotte arrangemanget det ble. Har fått mange flotte tilbakemeldinger på fine båter og "kjekke" fiskeskippere :-))

Lørdag morgen stilte drøyt 50 personer opp på kaien og ble plassert ombord i 6 båter. Det var et himla vær, sterk kuling fra nord! Men det var heldigvis sol og opphold.
På hver båt var det 1-2 fiskeskippere (De fleste fra Karmøy H.K) som i samråd med skipper bestemte hvor de skulle gå. Pga. været dro alle båtene innover sundet og la seg i le av Bukkøy en stund. Etter hvert dro de videre inn i gjennom Røksund og inn i Førresfjorden der det var mye roligere vindforhold.

Fisk ble det lite av, noen småsei og torsk var det hele. Størst fisk var en torsk på 3,7kg!

Igjen!! Tusen takk for hjelpa :-)

8. mai: Stein Rune Tveit

Ørret

Heii :) Var me en kompiss til Fotvannet i dag. Der gikk vi ut me kano og fisket litt i Litlafot der jeg fikk 2 små ørretter. Etter det gikk vi til Stora Fotvann og Slettevann. Fikk bare en ørret der, men det var langt ut på dag å ørretten biter best om morgenen og om kvelden.

6. mai: Stein Rune Tveit

Tore Gismervik

Tenkte jeg skulle legge noe ut som sikkert ikke alle viste om Tore Gismervik :D

SteinRune Tveit 6. mai kl. 19:21

Heii Tore :D har sett mange filmer om deg og team mustad :D
Jeg er en gutt fra Karmøy havfiskeklubb å jeg har fisket hele live mitt :D Jeg har vunnet mange første andre å tredje plasser nå gleder jeg meg til å bli senior å vinne enda mer å kansje delta på nm :D:D .

Tore Gismervik 6. mai kl. 20:38 Rapporter

Hei Stein Rune. Kjekt å høre om juniorer som fisker. Jeg begynte i min første konkurranse i Nordsjøfestivalen i Haugesund, hadde alle besteforeldre fra der og Hervik, morfar var fisker. Siden har det gått slag i slag, beste opplevelse som jr var å få størst fisk i Haugesund , torsk på 19,1 i 1974. Det er en fin sport og masse kjekke venner å få. Litt tilfeldig at jeg havnet på Team mustad , men der har vi vist fine resultater , du kan jo sjekke på Mustad.no teams så finner du endel fra inn og utland. nå er jeg like glad i å koke fisk og lage festmiddager, så mye av det jeg fisker går til egen og slektas middagsbord. Pass på å lære av andre, du blir aldri utlært. Av og til må du gamble litt for å gå til tops. Øv på å fiske ulike arter og vær nyskjerrig , det lønner seg. Jeg har hytte på Fedje , der blir det mye fiske etter stor lange, har fått 4 store på min båt i år, 24,4 kg + 25,4kg + 28,60kg og 32,55 kg ( bare gjester som har fått disse). Jeg venter på den over 40 :-)Lykke til og kos deg med fiskingen hilsen Tore .

SteinRune Tveit 6. mai kl. 20:45

Det var veldig kjekt å høre at du var herfra:D Det hadde jeg aldri trodd :P Jeg har vunnet nordsjøfestivalen 2 år på rad nå :D
Jeg lærer for det meste av Odd Arve Gunderstad som er formann i karmøyhk :D www.karmoyhk.org :D

2. april: Alf-Inge Steindal

Ny Nedstrandstur søndag 28 mars.

Igjen var Rolf og Kurt klar for en ny tur til Nedstrandsfjorden. Jeg var som vanlig ikke vanskelig å overtale. Utgangspunktet var kårstø og kursen ble satt innover nedstrandsfjorden der vi diskuterte litt hvor vi skulle fiske! Skulle vi prøve noe nytt eller satse på det sikre? Det ble til at vi satset på det sikre, dvs den vanlige plassen. !!!

Det tok ikke lange tiden før vi kjente fisk. Jeg åpnet med ei grei lange på 12,8kg og vi fikk fisk jevnt og trutt. Ikke noe stort, men fin matfisk traff dekket med gjevne mellomrom. På tampen av dagen begynte brosmene å ta i og Rolf lurte opp ei belfeit brosmemadam på 10,6 kg. Vi tre hadde tilsammen 12 fisker i dag. Igjen en fin dag i Nedstrandsfkorden. :-)

6. mars: Alf-Inge Steindal

Årets første Nedstrandstur

Da var det dags for årets første tur til Nedstrandsfjorden. Rolf plukket opp både meg og Kurt kl 07.00. Kursen ble satt til Kårstø der båten lå og etter at alt var stuet ombord satte vi kursen innover i Nedstransfjorden. Alt lå an til en flott dag på fjorden, rolige vindforhold, fin strøm og lett overskyet.
Vi kastet dreggen på rundt 300 meter og havnet da på rundt 370. Det tok ikke lange stunda før jeg fikk den første fisken, ei lange på 8,4kg. Kurt fikk en lita stund etter også ei lange på rundt 6kg og sener fikk han den mest spennende fisken i dag, nemlig ei fin hvitskate på 6,2kg :-) Det ble med disse fiskene for ham.
Rolf var ikke så heldig i dag, kun ei lange på rundt 6kg klarte han å lure med opp. Hører med til historien at han mistet flere fine fisker.
Jeg var nok den som fikk flest fisker i løpet av dagen, nemlig 8 langer mellom 5-8,4kg.
Litt av grunnen til dette ser dere på bildene der Kurt og Rolf sitter inne i cabinen og ser på når jeg fisker !! (De var bare inne og varmet seg litt) Kjemeflott dag på sjøen, takk for turen rolf:-)

31. januar: Stein Rune Tveit

Forblåst å ISkaldt

Var ute i dag fikk 3 langer til å begynne med, største ca.4-5 kg.
Seinere tok det helt av å det beit med en gang vi kom ned (itte 1-4 sek), så det blei noen hyser,hvittinger,torsker,seier og lyrer.

28. januar: Alf-Inge Steindal

V-6 nr. 1

Sist søndag var det klart for årets første V-6 konkurranse.
16 personer dukket opp til en nydelig januardag på sjøen og ble fordelt på 5 båter.
Det viste seg at det var den første og siste timen fisken var i betet. Berge Kallevik fikk dagens største torsk på 8,25kg allerede etter 2 minutter. Det ble tatt 6-8 fine torsker denne første timen. Størst fisk fikk derimot Odd Arve Gunderstad, ei kveite på drøyt 9 kilo som ga ham en frisk fight på slutten av dagen.
Det ble ellers tatt noe småsei og hyse. Skremmende dårligt fiske de tre timene i mellom, men en alle tiders dag på sjøen :-). Resultater her.

7. januar: Odd Arve Gunderstad

Sjelden fisk

Godt nyttår til alle havfiskere!
Sjelden fisk sett på heiå.
Vekt: ukjent (ca 100?)
Håper på å få den godkjent i storfiske konkuransen.
Agn: Pinnekjøtt

Kommentarer (2)

3. januar: Stein Rune Tveit

Bra start på Året (for visse personer)

Jaja så va dt på an igjen då:D
Vi rodde til den strålende fiskeplassen MIN :) ca.kl 8.20.
Ett halvt sekund etter jeg kom på bånn var den jæ*** småseien der.:(
Mens jeg sto å halte småsei hadde pappa et skikkelig napp å der kom den første STORE torsken opp i år.
Torsken veide 8,5kg som det var rogn i :D
Litt av den andre fangsten var tre lyrer på 3,8-2,5-2,04 kg og en liten torsk til meg på 2,24kg og den ene lyren på 2,5 var min + 50 småseier :D :(:(