Fiskerapporter Karmøy H.K. - 2006

31. desember: Alf-Inge Steindal

Årets siste tur på Traavaas

Skipper Skeie med Møksvold og Håkonsen som manskap benyttet siste dagen i året til en tur på Traavaas. Det ble ikke det store fisket, men skipperen klarte å overliste ei brukende lange på 16,4 kg. Møksvold fikk ei på ca 7 kg. Ellers ble det tatt 3-4 seier og en del hå.

28. desember: Alf-Inge Steindal

Tur i Karmsundet

Odd Arve,Ove og meg benyttet finværet til en tur i sundet for å sjekke om det var kommet inn noe ferdatorsk. Med så mange tullinger i samme båt måtte det jo gå som det gjorde :-)) Lite fisk og mye pisspreik. Ove var selvutnevnt Karmsundkonge med størst fisk (Torsk på rundt 4 kg.) og flest arter. Det var ingen tvil om hvem som var spettekonge, Odd Arve fekk et dasslokk av ei spette på hele 3,11 kg. :-o Skal ikke nevne hva jeg fikk, men det var en fin tur dersom man ser vekk fra alt pisspreiket om div konger og slikt :-))

27. desember: Alf-Inge Steindal

Tur til Ålfjorden

Jeg, Rune og en fra sørfylket hadde oss en tur inn i Ålfjorden på jakt etter Blålanga. Det var et brukbart fiske, mye fin brosme og noen blålanger kom ombord. Brosmene var fra 5 kg. og opp til 9 kg. Størst blålange var det ferskingen fra sørfylket som fikk; 8,9 kg.

17. desember: Alf-Inge Steindal

Konger og prinser på tur

Telefonen ringte kl 20.00 om kvelden. Er du klar sa stemmen i den andre enden. Ja klart det svarte jeg (langekongen). Turen gikk til Valevåg om morgenen. Skipper Skeie (Langeprinsen) og jeg (Langekongen). Vi startet fisket i 09:30 tiden. Og jeg startet med de nye Steindal opphenga som jeg fikk 5 flotte langer på sist tur, og da var kaptein Skeie litt sur...

Skeie startet med de gamle opphenga sine, som han fikk langa si på 22 kg. for lenge siden. Etter en times tid satt den første fisken, ei fin lange på goe 16 kg.
Skeien fikk ei lita på 4 kg. (merlespiker). Ei lita stund senere fikk jeg et flott napp - ei flott lange 12,5 kg. (flott fisk). Litt etter fikk kaptein Skeie ei lange ca 7 kg. (stor merlespiker). Uten disse fiskene ble det 5 seier (2,5-4 kg.) og to torsker (3,5 og 7 kg.).
Flott tur med Kaptein Skeie og effektive oppheng fra Steindal SportsFiske hvis du vet hvordan du skal bruke dem.

Ønsker alle et godt gammelt år og ett godt og fiskerikt nyttår.

Hilsen:
En fra karmøy Havfiskeklubb
(Lange......?)

9. desember: Alf-Inge Steindal

Endelig tur igjen!

Endelig! Etter uker med møkkavær kom vi oss en tur på sjøen. Jeg, Rune, Frode og Rolf hadde planlagt en tur til Tittelsnes etter storbrosma denne dagen. Vi kasta dreggen på 330 meters dyp, men fikk IKKE feste før vi havnet på 180 meters dyp :-(. Vi dro etter en liten time opp dreggen og forflyttet oss ut til Traavaas der Tore Jan, Odd Arve (Langekongen?) og Kjell lå. De hadde fått et par langer før vi kom, men i det vi ankommer drar de langer på bestilling. Skipper Skeie dro den største som var 16,5 kg. Odd Arve og Skeie fikk til sammen 8 langer. De største var 14, 15 og 16,5 kg. Fikk ikke med meg hvem som fikk hva men skipperen var i golaget på vei hjem ryktes det :-).

Jeg og Rune hang bak Skeie og dem, men fikk ikke særligt med fisk (en smule irriterende og litt uforståligt). Rune fikk ei lange på 11,2 kg. og 2-3 seier på runt 4 kg. Jeg fikk kun 1 sei ;-(. Rolf og Frode flyttet litt her og der men det var kun hå i mengder som ville bite. Det var GODT å komme seg en tur på sjøen igjen.

I morgen er det tilbake til Regn og kuling igjen :-(.

17. november: Alf-Inge Steindal

Ny tur til Valevåg

Odd Arve og Skeie tok igjen turen til Valevåg. Igjen var det seien som dominerte fangsten. Odd Arve klarte til Tore Jan sin store forargelse å lure opp et par langer :-). Ei på 3-4 kg. og ei på drøyt 13 kg. "Langekongen" begynner å komme i form påstår han :-)).

3. november: Alf-Inge Steindal

Langekongen

Fikk en telefon fra en overivrig kar som presenterte seg som "langekongen".
Han og Halvor var med Tore Jan opp til Valevåg denne fredagen. "Langekongen" startet med ei pinglelange for å vise dem andre hvordan lange så ut. Tore Jan og Halvor så ikke ut til å følge særlig med, for lange fikk de ikke denne dagen. "Langekongen" derimot fikk opp ei på drøyt 13 kg. som var dagens største (personlig synest jeg det ikke var noe grunn til å bli så kjepphøy av). Sei var det imidlertid mye av. Det var mye sei i 2-4 kg. størrelsen som tok.

21. oktober: Alf-Inge Steindal

Ny tur til Ålfjorden

Jeg, Rune W og en kompis (Eirik) tok turen inn til Ålfjorden. Rune og kompisen begynte å dra på fisk før skipperen var kommet i gang :-(. De burde jo vært sent på land for en slik dødssynd :-)). Rune mistet sin men Eirik fikk opp ei brosme på 5,8 kg. Rune tok en grusom hevn, like etter fikk han opp ei skikkelig Ålfjord brosme på 11,2 kg. Gutten var da MEGET høyt oppe en stund og vi måtte roe han ned og minne ham på at vi var her for å fiske blålange (Rune er artsfrik og manglet utroligt nok blålange!). Eirik var mere lærevillig og dro like etter en lita blålange :-)). Må innrømme at jeg ble litt irritert av å se på disse 2 dra på fisk, men for kjekke gutter ordner det meste seg. Startet med ei lita blålange og like etter løsnet endelig for Rune også. Ei lita blålange han fikk og lykkelig han ble. :-) Jeg måtte da vise han igjen hvordan skikkelige blålanger så ut, og ei blå på 10,5 kg. kom opp.

Totalt fikk vi 5 blålanger (de fleste av dem var 2-4 kg.) og 3 brosmer.

18. oktober: Alf-Inge Steindal

Storlange i Bømlafjorden

Fikk rapport fra en lykkelig Tore Jan Skeie som hadde vært i Valevåg sammen ned Odd Arve Gunderstad. Det hadde vist vært en kraftig overflatestrøm som gjorde at de mistet dreggfestet en 3-4 ganger og måtte dregge på ny :-(. Etter en times tid fikk Tore Jan et skikkelig napp og etter en stund kom det opp ei kraftig lange 50 m bak båten :-). Langa var 22,12 kg. og ca 1,5 m lang. De fikk noe fin sei også, samt ei lange til på 8-9 kg.

8. oktober: Alf-Inge Steindal

Tur til Ålfjorden

Jeg og Rune Westre tok turen innover til Ålfjorden for å prøve å lure blålanga. Det gikk ca. 15 min. før første fisk tok, ei fine brosme på 11,2 kg. Rune fikk like etter ei brosme på 5,8 kg. deretter gikk det en stund før vi (jeg :-) fikk fisk igjen. 3 blålanger kom etter hvert opp. 2 små (ca. 3 kg.) og ei litt større på 10,5 kg.

Var også i kontakt med Skeie og Gunderstad som lå ute i Bømlafjorden. De kunne rapportere om sterk strøm og lite fisk. Ei lange på 10-12 kg. og noe sei var fangsten tror jeg.

1. oktober: Alf-Inge Steindal

V-6 nr. 5

Karmøy H.K. arrangerte klubbtur (V-6 nr. 5) denne flotte oktoberdagen. Da sjøen på vestsiden ikke var lagt seg etter mye blåst, dro alle båtene innover i Karmsundet. Unntaket var Skeie som ville på dypet ved Ryvarden. Fangstene i Karmsundet var IKKE noe å skrive hjem om, men de som var med Skeien gjorde reint bord. Helge Melhus fikk ei lange på 15,15 kg. samt ei brosme på 14 kg. Skipper Skeie fikk ei lange på 14,3.

16. september: Alf-Inge Steindal

Nedstrandsfjorden

Fikk fangstmelding fra Skeie som hadde Helge med seg. Ove kom også og hang seg bakpå. Det ble noe fisk på karene, noen fine langer på 8-11 kg. og noen brosmer. Dagens høydepunkt var da Helge fikk kjempe med ei Håkjerring på 48 kg. fra 500 meters dyp.

16. september: Alf-Inge Steindal

Bømlafjorden

Dregga opp sør med Hjartholmen med Jan Helge Nesse ombord med meg, Alf Inge kom sør og hengde seg bak meg. Etter eit par timar med fiske tok første brosma tak hos Alf-Inge, litt etter tok ei kroken hos meg og rett etter kroka Alf-Inge brosme nr. 2 og ein halv time etter kroka Alf-Inge nr. 3. Alf-Inge gav seg for dagen vel halv to, med tre brosmer på 6,5-10 kg. gjekk han til lands. Jan Helge og eg gjekk inn til Traavaas og dregga opp, det blei ei lita brosme på meg og det var det. Gjekk til slutt heim, med to brosmer ombord; ei på 10,45 og ei på ca. 4 kg. Me fekk jamt og titt med hå heile dagen :-(. Kunne vore meir fisk, men uansett ein heilt nydelig lørdag på sjøen med sol,varme, fin stemmning og godt lag.

Mvh
Sigbjørn

30. juli: Alf-Inge Steindal

V-6 nr. 4

Vi arrangerte V-6 nr 4 i dag. 11 deltagere fordelt på 4 båter. 1 båt dro på dypet utenfor Ryvarden, 1 båt dro til Røver og 2 båter dro til Urter. Det var båten som dro på dypet som fikk de største fiskene. Tore Jan fikk bla. en spisskate på 10,42 kg. og Hilde fikk 2 brosmer på 8,14 og 8,48 kg. På Urter gikk det mest i hyse og noen få torsker, de største på rundt 4 kg. På Røver ble det noe torsk og brosme. For resultater se under resultater.

23. juli: Alf-Inge Steindal

Ny plass i Nedstrandsfjorden

Tore Jan, Hilde og Kjell dro på nye tokt inn i Nedstrandsfjorden. Denne gang skulle det prøves en ny plass lengre inne i Nedstrandsfjorden. De dro inn i går kveld og fisket til ut på formiddagen i dag. Det viste seg å være en god plass for brosme de hadde kommet over. Totalt fikk de 12-13 brosmer og ei blålange på 10 kg. De største brosmene var 11,9 og 11,7 kg. Det rapporteres også om mye mistet fisk.

16. juli: Alf-Inge Steindal

Tur til Nedstrandsfjorden

På en nydelig sommerdag tok Tore Jan igjen turen inn i Nedstrandsfjorden. Han hadde med seg Hilde og Kjell som manskap. Jeg fikk overtalt Rolf til å ta samme tur og vi fikk henge bak Tore Jan og dem. Om bord hos Tore Jan fikk de fisk med jevne mellomrom. Totalt fikk de 8 langer mellom 5-8 kg.

Jeg og Rolf fikk ikke noe fisk før helt på slutten av dagen. Først fikk jeg en på 11 kg, Rolf svarte med ei på drøyt 8 og så etter at jeg hadde dratt opp for dagen fikk han dagens største. Ei lange på 13,2 kg.

Jeg må eller rette en stor takk til Hilde som klarte å fiske opp fiskeutstyret som jeg mista på sjøen - 370 meter dypt.

19. juni: Alf-Inge Steindal

Nordsjøfestivalen 2006

Nordsjøfestivalen 2006 ble arrangert fra Haugesund av Haugesund H.K. Fra vår klubb deltok det 10 personer. Været var som alltid strålende når Nordsjøfestivalen arrangeres.

De som hevdet seg i toppen denne dagen var de som dro ut på dypt vann. Alf-Inge Steindal ble Nordsjømester og Tore Jan Skeie ble nr 2. Alf-Inge hang bak Tore Jan som dregget opp på 300 meters dyp utenfor Ryvarden. Alf-inge fikk 3 fine brosmer som til sammen veide drøyt 25 kg. Tore jan fikk også 3 brosmer og ei lita blålange som tilsammen var drøyt 23 kg. Alf-Inge fikk størst fisk, ei brosme på 10,1 kg., Tore Jan fikk 2. størst fisk, ei brosme på 9,2 kg og. Magne Møksvold (som var om bord hos TJ) fikk 3. størst fisk, ei brosme på 8,64 kg.

4-manns lagene våre kom på 1. og 3. plass. Vinnerlaget besto av Tore Jan Skeie, Odd Arve Gunderstad, Svein Harald Eriksson og Jostein Lundal.

29. april: Alf-Inge Steindal

Nedstrandsfjorden

Fikk følgende mail fra Magne:

Hei Alf Inge!

Sender et par bilder fra fisketuren i dag, et kjempeflott vær, skulle hatt med solfaktor 30.
Langa til Eriksson veide 17,1 kg., men det ble med den ene. Skipperen fikk ei lange,ei brosme og ei skate. Undertegnende fikk ei lange.

Magne

23. april: Alf-Inge Steindal

Klubbmesterskap 2006

Vi arrangerte klubbmesterskap fra havna i Norheim. 21 deltagere dro ut i et ufyseligt vær. Kuling og regn store deler av dagen satt en liten demper for den store fiskeopplevelsen. Alle båtene dro inn i Karmsundet og de fleste fikk fisk. Det var ikke mye stor fisk, men noen fikk storfisk også. Klubbmester ble igjen Odd Arve Gunderstad. Ove Salthammer fikk størst fisk, en torsk på 9,3 kg.

5. februar: Alf-Inge Steindal

Første V-6 tur Karmøy H.K.

Karmøy H.K arrangerte årets første klubbtur. 21 medlemmer fordelt på 7 båter satte kursen innover Karmsundet på jakt etter ferdatorsken. Det startet litt treigt først på dagen, men det tok seg opp mot slutten av dagen. Fangstene besto for det meste av småsei og noe halvfin torsk. Vinner ble Odd Arve Gunderstad og størst fisk var det junioren Petter Kristiansen som fikk - ei fin lange på 6,1 kg.

29. januar: Alf-Inge Steindal

Ny storlange fra Bømlafjorden

Ikke før Sigbjørns rapport om storlange er synket inn så kommer en ny! Tore Jan Skeie og Kjell Knutsen var oppe i Valevåg på Traavaasskallen dagen etter. Det var ikke mye fisk å få, en liten lyr, en sei og storlanga til Tore Jan. Den veide 19,1 kg. og var feit og fin og med rogn.

28. januar: Alf-Inge Steindal

Flott lange fra Bømlafjorden

Sigbjørn Solås fra Bømlo som er et nytt medlem i Karmøy H.K. kunne rapportere om ei flott lange på 20,26 kg. som han fikk i Bømlafjorden sør av Valevåg.

26. januar: Alf-Inge Steindal

Fiske i Karmsundet

Det er begynt å sige inn noe ferdatorsk inn i Karmsundet. Odd Arve kan rapportere om noen fine fisker, men de står ikke tett. Fisker som må nevnes er Kjell Steffensen som klarte å lure opp en feit og fin ferdatorsk på 12,9 kg. Ellers er det tatt flere på 6-10 kg., men flertallet er fisk på rundt 2-4 kg.