Fiskerapporter Karmøy H.K. - 2009

31. desember: Alf-Inge Steindal

Årets siste turer til Valevåg

I et desperat forsøk på å ta igjen de i toppen på Storfiskekonkurransen dro jeg og Kurt oppover til Valevåg på tirsdag i håpet å lure noen store langer og storsei. Været var bra, litt iskald trekk i fra øst og lett overskyet. Traff perfekt med dregginga og strømmen skulle gå utover så og si hele dagen. Lite strøm var det også, vi brukte kun 750gr søkke hele dagen. Fisk var det derimot ikke så veldigt mye av. Vi fikk et par småseier til og begynne med men så ble det stilt lenge. Var plaget av en del hågjel hele dagen, spesielt utpå ettermidagen. Da strømmen begynte å avta hadde jeg en periode da jeg fikk 3 langer på rappen. Først ei på 12,9kg og deretter 2 smålanger på 4-5kg. En lyr på 2,8kg kom også ombord. Kurt gikk det dårligere med, han fisket hågjel hele dagen. En sei til å begynne med og deretter var det stilt.

Onsdag var det dags med tur sammen med Skeien. Vi dro oppover i grålysningen og da vi kom ut på feltet møtte vi Odd Arve som var med Tveiten oppover i hans Targa 31.
Vi dregget opp begge båtene like ved hverandre på tråvaas i et herligt vintervær. Sol og lett iskald østlig bris. Fisket var dårligt i dag. Kraftig strøm var det også. Jeg fikk 3 småseier og 1 vassild. TJ fikk1 sei på nesten 4kg. Odd arve fikk en sei,5,4kg. De andre om bord på Targaen fikk noen seier på makkene. Dermed føyk OA forbi meg på lista igjen !!!!!!!!!!!!!! grrrrrr :-(

Vil med dette ønske dere alle et riktig godt nyttår !

30. desember: Stein Rune Tveit

Jævla drittur :@

I dag hørte endelig pappa på meg, å vi rodde lenger nordover enn det vi pleier å ligge.
Etter litt trodde vi dette skulle være en dårlig plass, for vi fikk ingenting.
Pappa hadde en stor på men mistet den å prøvde å få den igjen, men det var jo nyttesløst når men ikke har krok på slepet, fisken var stor å beit av sena å kroken.
Litt etter fikk pappa en lyr på 2,16kg, og etter litt haling med småfisk tok dt skikkelig til i stanga, den kom fint opp å den viste seg å være en lyr på 4,24kg :O(Nå blir Odd Arve sikkert sint tenkte vi :D )
Pappa spurte meg hele dagen om hva storfisken var på lyr så sa jeg 4 å da sa han "hadde gjort seg med en lyr på 4,2 da" å jaggu fikk han den også :D.
Litt etter fikk han den igjen denne gangen en lange på 6,56kg :O Herregud tenkte vi, trodde ikke at vi kom til å få så stor lange på 40-50m.
For meg var dette en jævla drittdag bare små sei å noen sypiker jeg prøve å lure over 300g men ingen av de ville bite i dag.
Tror dt var malings lukta på shadden min som skremte de vekk fra min shad :D
Jeg får skjerpe meg til neste dag vi går ut.(om noen dager)

Godt Nytt År :D:D

Kommentarer (2)

27. desember: Stein Rune Tveit

ikke no 'stor' julepresang :)

Endelig etter noen fine dager med selskaper fikk vi lurt oss utpå :D
Startet å ro ut til Monsvik i karmsundet kl 08.40.
Det var napp med en gang vi kom ned, så dette så jo lovende ut.
Jeg fikk noen småfisk jeg hev uti igjen utenom noen seier og en pigghå som var ny rekord for meg som jeg skulle veie, som var 4kg :D
Ellers fikk pappa noen lyrer,hvittinger og en lysing.
Så nå gleder jeg meg til fiskesuppe i morgen :) og de andre turene vi skal ha resten av romjulen.

GODT NYTT (FISKE) ÅR :D:D:D

20. desember: Stein Rune Tveit

Været skremte ikke Tveitane

I dag var jeg og pappa ute.
Vi lå ikke så langt ute for det var kuling å snø.
Pga. av været var vi bare ute i 2 timer,
og i løpet av disse fikk vi noen småfisk men hadde noen store napp.
Pappa fikk en torsk på 4kg, som var den eneste vi tok med oss hjem.

13. desember: Alf-Inge Steindal

Storlange i Valevåg

Fikk et dårligt bilde på mobilen min i dag!! Bildet viste Tore Jan med ei kraftig lange og jeg måtte da slå på tråden og spør hva som skjer. Som bildet viste hadde Tore Jan overlistet ei flott lange som var runt 1,7m lang og anslått vekt til en plass mellon 25-30kg. Vekta som gikk til 25kg ble dratt i bunn og fisken ble derfor tatt med ned til Baardsen og veid der ut på kvelden. 29,1kg
Helge var med som dekksgutt i dag og han hadde fått seg noen seier ryktes det.

Fikk ikke med meg om de hadde fått noe mere fisk, men jeg tror TJ var i rimlig godt humør resten av dagen!!

Edit! Helge fikk seg også ei fin lange, 15,8kg. Det ryktes også at han var bortpå ei storlange rett før de tok kveld, som han mistet.

Du kan jo legge ut en rapport Helge !!!

10. desember: Alf-Inge Steindal

Helgetur til Valevåg

Karmøy HK innviterte til en helgetur til Valevåg denne helga.
7 personer dro oppover fredag formidag og fikk fisket noen timer. Det var ikke så halvgale vær, litt vind men ikke mere en at det gikk greit. Det ble ikke så mye fisk, Odd Arve flakset seg til en torsk på 8,3kg :-I ellers besto fangstene av et par smålanger og noen seier. Ut på ettermiddagen var det klart for innlosjering på 2 hytter vi hadde leid like over båthavna. Flotte hytter som var utrustet med alt vi trengte + litt til.
Lørdag morgen bar det utover i Bømlafjorden igjen. Vi var nå 11 personer fordelt på 6 båter som dregget opp på ulike plasser i Bømlafjorden runt Valevåg. Ikke det helt store fisket i dag heller, litt ruskete vær med en del vind gjorde forholdene litt vanskelige.
Odd Arve fikk størst fisk, ei lange på 12,4kg. Tore jan fikk ei brosme på 10,25 og Ove ei lange på drøyt 10kg. Ellers kom det ombord noe smålange og småsei runtom.
Søndag var det melt liten storm så da pakket vi sammen tidelig på formidagen ok kom oss hjemover.

19. oktober: Alf-Inge Steindal

Flott lange fra Bømlafjorden

Fikk følgende mail i fra Sigbjørn Solås fra Bømlo:

Fikk meg ein etterlengta fisketur i Bømlafjorden i dag etter tre månder som sykepasient. Eg låg frammpå i dag så eg kom meg ikkje ut før nesten midag. Det var litt kaldt på sjøen i dag, men ellers forholdsvis bra ver. Vel sterk utstrøm i fjorden gjorde til att det måtte 1,5 kg lodd på. Traff på første dregging på vel 300 muh midt i Bømlafjorden etter først eg hadde nokre nedslepp med harpejulet på Traavaas der eg fekk meg fire fine seiar til agn (og seibiff)

Eg fekk kontakt med fisk med ein gang eg sleppte ned tacklet, men liksom eg ikkje fekk kroka skikkeligt, for eg drog bra fisk både ein og to ganger før den satt skikkeligt på kroken.
Først ei brosme på vel 7kg, så ei lange på 8,7 og så ein halvtimestid etter tok det skikkeligt i. Ekstra tungt blei det med tungt lodd og skikkeligt med bunnstrømm, men etter 10 -15 min kom ei skikkeligt fin lange opp bak båten.
Eg tippa den der og da til knappe 20kg, men etter eg komm til kai`s, kom kjerringa ned med stangvekta. Eg måtte sjekke vekta på den fisken fordi den var veldig feit og i seredeles godt hald. Vekta viste til stor overaskelse 24,2kg. ein skikkelig kubbe til fisk.
Ellers så blei det med det,eg gav opp tilslutt kl.15.00. da var strømmen så sterk at eg hadde ikkje mulighet, sjølv med 1,5kg lodd.

9. oktober: Alf-Inge Steindal

Flott høstdag på Tittelsnes

Etter en noe hektisk periode på jobb unte jeg meg en fridag på sjøen. Det var meldt flott vær og jeg bestemte meg for å teste ut en bratt skrent ved Tittelsnes. Fjorden lå flat uten så mye som en krusnig :-) å, dette skulle bli en flott dag!
Har hatt en lei tendens å bomme med dregginga i det siste og det var dessverre ikke noe untak i dag heller!! Havnet litt for grunt, hadde tenkt meg å havne mellom 300-350 meter men havnet på rundt 220-250 meters dyp. Bestemte meg for å prøve noen timer og fikk respons med en gang. Ei brosme på runt 6kg tok agnet bare et par minutter etter at det kom ned. Fikk ikke mengder med fisk men totalt ble det 6-7 brosmer og ei blålange i løpet av dagen. Største brosma var 9,2kg og blålanga var 4,3kg.
Koste meg på sjøen i dag :-)

16. august: Alf-Inge Steindal

Vassildfiske i Valevåg

Har de 2 siste ukene hatt meg 3 turer oppover til Valevåg for å utelukkende for å fiske vassild!! Første turen hadde jeg med meg Frode som fisket etter Lange med store kroker. Ikke mye å få av den sorten, men Vassilda var i betet en periode på mine småkroker. Frode klarte å få seg ei vassild på 10/0 Owner supermutu :0) Gjennomsnittet på Vassildene lå på runt 1100gr, men inn i mellom var det noen større. De største denne dagen var runt 1300gr.
Hadde meg 2 kveldaturer der vassilda var mere i betet :-) Snittet var høyere, og de største begynte å bikke 1400gr. Det var ikke alltid lett å finne silda, men når de endelig begynte å bite holdt de gjerne på et par tre timer.
De 2 største hitil er 1435 og 1460gr.

26. juli: Johnny Svendsen

Kjapp brosmetur

Har vært en sommer preget av lite fiske desverre.
Kom meg ut en liten tur for å prøve om brosma var bitevillig.
Startet fisket kl. 12 etter å ha fått litt fersk makrell til agn.
På 3 nedslipp kom det opp like mange brosmer: 8,5 - 8,16 og 5,5.
Kjørte opp dreggen litt før kl. 15, da jeg hadde litt å filetere og ingen å gi vekk fisk til denne dagen. Hadde sikkert fått mange fler for fisken var helt klart i bittet.

20. juli: Helge Melhus

Sørøya 2009

Fredag 26 juni reiste Skeien, Affi og jeg til sørøya. Vi tok flyet fra helganes og landet ved Hasvik og deretter tok vi taxi til Sørvær. Framme på sørvær fikk vi pakket ut og hilste på skipperen vår Gunnar. Vi fant ut at vi skulle ta en kort tur etter kveita på lørdagen og ta en lengre tur på søndagen.

Lørdagen: Vi gikk rett utenfor sørvær der det var sandbunn hele veien vi driftet i noen timer men fangsten var ikke det vi hadde håpt på det ble endel steinbit og noen 3-5 kg torsker. Etter en god middag med laks vi hadde kjøpt spilte vi litt poker og tok turen til den lokale puben.

Søndagen: Vi gjorde oss klar til å gå ut klokken 6 om kveld4en som vi hadde avtalt med Gunnar. Eneste forandringen var at Affi hadde fått litt for mye voksenbrus kvelden før og han sto over. Så da tok Gunnar kontakt med en tredje mann som fikk være med.Målet mitt for denne turen opp hit var jo selvsagt og få ny pers på torsk som var på 13,5 kg og dette klarte jeg på aller første nedslipp denne dagen. rett etter jeg fikk den torsken mistet jeg en brukbar fisk i overflata som var 8-10 kg. Og det var endel bra fisk som tok på seien men som ikke ville være med opp. Vi lå og halte på sei på 2-4 kg i endel timer og skipper Gunnar kom ut for og prøve seg litt. Han fikk en bra torsk på med en gang på seien. men den slapp seien etter 1 minutt for så og henge seg på pilken som var rett under og etter en stund kom en fin torsk på 17 kilo opp. Så ble det noen timer med haling av sei igjen, men når vi havnet på dypere vann (150m) traff vi torsken og 10 kilos torskene kom ombord hele tiden. Jeg vet ikke hvor mange over ti vi hadde men jeg endte opp med to på 13 en på 14,5 og en på 16,5 kg. Skeie fikk to på en gang med en på 17,5 og en på 18,5. Aleksander sin største var vel 13kg. Totalt hadde vi 400 kg sløyd fisk iløpet av dagen.

Mandag: Vi bestillte en tur med en som heter Per Mathis som skulle ta oss med ut på Råsa. Det tok 2 og en halv time og komme frem til grunna og forventningene var høye. Når vi kom fram var det bra bet i fisken, men fisken var ikke spesielt stor jeg fikk en på rundt 10 og skeie en på 13 og Affi en på 17kg. Selvsagt var vi borti bra fisk men det fiske vi hadde denne dagen kunne ikke sammenlignes med det fiske vi hadde dagen før.

Onsdag: Vi bestemte oss for å ta en skikkelig tur etter kveita på en plass som de kaller for Kveitesundet. Svenskene fra fiskecampen hadde hatt noen store kveiter der de siste dagene helt opp til 56kg. Vi rigga til storm jigger og giant jig heads og satt oss i båten. vi planla og ligge hele natten. Fisket begynte ikke så bra med helst steinbit og noen torsker og etter mange timer ble Affi lei av jiggen og satte på en sølvpilk.
Og selvsagt fikk han ei lita kveite på. Så fikk Skeie ei lita kveite og 1 time etter det fikk Affi på en bra fisk å etter noen minutter kom ei fin kveite på 11kg opp. Affi klarte å få seg ei lita til før vi tok kvelden

Torsdag: Pausedag

Fredag/lørdag: Fredag og lørdag var det nordisk og vi hadde ikke stor forhåpningene ettersom været var elendig. Fisket var ikke supert for noen av oss men litt fisk ble det Skeie lå på en andreplass førstedag med 115kg (største 14kg) jeg lå på 9 plass med 86 kg(størte 9,48 + kveite 5kg) affi hadde 66 elns (husker ikke plassen). Dag 2 på konkuransen gikk elendig for oss, skeie hadde 31,5 kg jeg hadde 32kg og affi hadde 55kg.
Eneste som fikk premie var Skeie som kom på en grei 8 plass totalt jeg og Affi var ikke mange kiloene fra topp 15 men vi bryr oss ikke så mye. Resten av kvelden gikk til bryggedans.

Søndagen var det for mye vind til at vi ville gå ut og mandagen reiste vi hjem.

30. mai: Helge Melhus

Monsterhyse

Jeg og Ole Opheim var en tur på fredags ettermiddag og skulle fiske noe matfisk til Ole. allerede etter første nedslipp fikk vi noen fine lyrer og en brukende torsk (1,5kg-2kg)og etter en liten stund med haling av lyr drev vi av grunna, og Ole kjørte oss på plass igjen. 1 minutt etter at vi var på plass igjen satt ole i en fin fisk å etter ett par minutter kom en mega hyse på 4,5 kilo opp. Resten av dagen fikk vi ikke så mye å snakke om men det ble masse sei på rundt kiloen å ett par hysen på 1-1,5 kilo.

23. mai: Johnny Svendsen

Langepers og jomfrutur

Etter en "båtløs" vinter og vår fikk jeg endelig sjøsatt skuta mi på fredag (22/5). En telefon til Helge Melhus bekreftet det jeg allerede visste - at han som alltid var klar til å bli med utpå.

Været var upåklagelig og vinden (nord-vest) var tilnærmet perfekt for den plassen vi hadde tenkt å prøve. Det var meldt at vinden skulle dreie seinere til sør-vest, men den tid den sorg...

Ankeret gikk i vannet litt før kl. 10 og snørene fulgte like etter. Vi stoppet forresten og supplerte med noe sei på vei utover i tilfelle det skulle bli litt snaut med agn.
Det tar lang tid før vi merker noe. Helge får den første etter et par timer, og den neste, den neste og den neste der igjen. Alle er langer og den største er på ca. 15 kg. Jeg blir rett og slett rundfiska :-( Jeg har napp og fisk på, men ingen vil opp. Han sier at det er "Escaen" som gjør det, men jeg er ikke helt sikker på det, selv om denne bortforklaringen hadde gjort meg litt mindre amatør.

Vinden endrer retning til sør-vest etter at det har vært nesten vindstille en lang stund, men vi ligger veldig bra plassert i følge kartplotteren (rundt 300 m streken). Hele tiden har strømmen (i overflaten) gått utover og dette gjør at det blir litt skvulpete av og til fordi båten stiller seg på tvers av sjøen og vinden er ikke kraftig nok til å plassere båten mot bølgene (får montere mesan).

Jeg har heldigvis fått ei lita trøstelange til mat, men været er fint og det er lørdag, så vi har ingen hastverk med å dra hjemover. Vi kjenner at fisk er borti nesten med en gang vi slipper ned ferskt agn, men fisken er merkelig finspist av seg. Hadde det vært mye hå burde vi vel ha fått opp noen da de ofte klarer å tre kjeften over selv den største krok.

Setter fra meg stanga i stangholderen littegrann etter mange napp uten at jeg har klart å kroke fisk, jeg tror derfor at det er tomt for agn...når jeg tar stanga igjen kjenner jeg at det er fisk på og sveiver den fast. Jøss! den er pen - endelig! Når jeg har sveivet den opp litt fra bånn kjenner jeg at dette er den største, eller ihvertfall tyngste og sterkeste fisken jeg noengang har hatt på. Vannvittig sterk og tung er den og jeg klarer nesten å f***e det opp når jeg stiller bremsen litt for løst og får overløp med påfølgende backlash på snella, heldigvis løser denne seg mirakuløst opp nesten før jeg får fingrene borti.

Helge får fisk på omtrent samtidig som jeg og vi har det "ganske" kjekt begge to akkurat da :-)

Fisken blir spakere jo lenger opp i vannet den kommer og det er ganske klart at dette må være ei stor lange og når vi ser en sperreballong bryte overflaten ser vi at den ikke bare er stor, men gigantisk - sett med våre øyne.

Langa blir veid til 24,52 kg. (155 cm.) når vi kommer i land.

"Fisken" til Helge var faktisk 2 fisker, ei lange og ei brosme.

Takk for turen!

3. mai: Johnny Svendsen

Tur til Nedstrandsfjorden

Odd Arve Gunderstad og meg ble bedt med av Tore Jan på en ekspedisjon til Nedstrandsfjorden. Vi dro fra Norheim ca. 07:30. Været var absolutt brukbart, sørlig svak vind og sol, men værvarselet ymtet frampå om tiltagende vind av vestlig retning seinere på dagen.

Vi stoppet opp på "Slangen" for å supplere med litt fersk sei til agn, dette sitter godt på kroken og fisker ikke dårlig heller.

Det ble en fin dag på fjorden og det var blikkstille og varmt en lang periode. Noen brosmer og langer ble det også. Tore Jan fikk størst (8,5 kg - lange) og mest. Odd Arve fikk også noen fine matfisker, både brosme og lange. Selv fikk jeg bare én fisk, ei lange på ca. 6,5 kg.

Litt etter kl. 15 begynte det plutselig å blåse fra sørvest og da vi havnet over grunnere vann (220 meter) og det ble lenger og lenger mellom nappene, bestemte vi oss for å kaste inn håndkledet.

7. april: Helge Melhus

Skudenestur

Jeg , Kristian Lassesen og tvilling broren hans var ute idag og prøvde oss på brosme ute ved Svortingen. Utstyrt med båt uten ekkolodd eller gps og ekstremt dårlig retnings sans traff vi ekstremt dårlig på Kanten av grunna. Første nedslipp var jeg borti en brukende fisk som kun var med 20-30 meter opp og vi begynte å få troen på ett brukende fiske, men det var veldig dårlig. Jeg endte opp med ei lita brosme på 5 kg og ifølge de andre hadde de ikke hatt antydning iløpet av dagen.

15. mars: Johnny Svendsen

V-6 nr. 2

Flott vær og fine fiskeforhold, men relativt magert resultat preget årets andre V-6.
Resultatene finner dere her.

15. februar: Johnny Svendsen

V-6 nr. 1

Etter mange, mange fine dager var det en selvfølge at det ble væromslag på første V-6 tur, hehe. Snøværet som begynte på lørdag, gikk over til regn søndag morgen. Likevel hadde 16 ivrige havfiskere møtt opp og etter loddtrekning bar det i båtene. Fisk ble det selvfølgelig, selv om de store ikke var i godhjørnet denne dagen. Største fisk ble en torsk på 3,9 kg tatt av Berge Kallevik som ble bestemann totalt. Torsken dominerte fangsten i tillegg til vanlige arter som sei, hyse og lyr. En annen art som begynner å bli vanlig i Karmsundet er kveite og av denne ble det tatt 2 stk som begge var rundt 3 kg.
Resultatene finner dere her.

25. januar: Alf-Inge Steindal

Årets første tur

Det var endelig meldt bra vær og da måtte vi jo ut på sjøen. Tore Jan, Odd A. og Kjell skulle oppover til Valevåg og jeg bestemte meg da for å henge meg på oppover. Jeg kjørte selv oppover litt senere en de andre. Da jeg endelig fikk kommet meg ombord og tutlet meg utover ,var Tore Jan og dem allerede ferdig oppankret og begynt og fiske. Det var da bare å spørre pent om å få henge bakpå, noe jeg fikk lov til. :-)
Jeg fikk IKKE noe fisk i dag :-I Mistet 3 fisker men de teller jo ikke. Om bord hos Tore Jan og dem fikk de noe sei jevnt og trutt. Helt på Slutten fikk Tore Jan endelig en bra fisk. En sei på 10,8kg. Odd Arve fikk også like etter en brukende sei. Tipper på rundt ca 8kg.

4. januar: Odd Arve Gunderstad

Tur etter kveita igjen

To båter tok turen ut i sundet for å skjekke om færdatorsken hadde sege inn og skjekke kveite bittet. I båten til gamle Steffensen var Geir Tveit og Jr. Tveit. Steffensen hadde tatt det gamle dregge utstyret sitt med seg og kommet seg ut av godstolen og skulle vise Tveitane koss dei fiska kveita. Tveit senior hadde fult godt med i timen og etter et par timer satt ho på kroken, etter en liten heftig kamp var ho ombord i Banjoen(navnet på båten) Vekt 7,9kg Flott fisk, ellers noen greie torsker, største ca. 5kg. Den andre båten Havtasken(nissens båt) fisket bare torsk og hyse, største torsk ca. 4kg(merkelig, men det må være mannskapet det var noe gæli med.)Flott vær, Jæææææv. kalt om morgenen.